تبلیغات
داستان کوتاه کد موزیک
عفونت ادراري در كودكان

  

عفونت ادراری در کودکان

 

عفونت ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و شايع است؛ به طوري كه 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراري را تجربه مي‌كنند.

 دكتر زهرا پورنصيري فوق تخصص كليه كودكان در اين‌باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «عفونت ادراري يك بيماري مهم و شايع ميان كودكان است كه به علت وارد شدن ميكروب به مجاري ادرار ايجاد مي‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگير كند «سيستيت» و اگر كليه را درگير كند «پيلونفريت» ناميده مي‌‌شود. اين بيماري مي‌تواند باعث تخريب قسمتي از كليه شده يا ايجاد فشار خون و نارسايي كليه نمايد و از اين رو اهميت زيادي دارد.»

 

وي مي‌افزايد: ............................



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : چهار شنبه 9 مهر 1393
ریفلاکس یا برگشت ادراری چیست؟

 


به بازگشت ادرار از مثانه به حالب، هنگام دفع ادرار، ریفلاکس ادراری گفته می‌شود و عموما به علت غیر طبیعی بودن محل اتصال حالب به مثانه است

دستگاه دفع ادرار شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار می‌شود و در شرایط طبیعی هیچگاه ادرار از درون مثانه به طرف بالا (حالب) نمی‌رود.

ریفلاکس یا برگشت ادراری بیماری خطرناک کودکان است زیرا در صورت اهمال در پیگیری درمان می‌تواند به کلیه‌ها صدمات جدی وارد آورد. 

ریفلاکس ادراری دو نوع اولیه و ثانویه دارد. در ریفلاکس ادراری اولیه حالب نوزاد در مرحله جنینی خوب تکامل نیافته و ادرار به طرف بالا برگشت دارد که اگر این ریفلاکس خفیف باشد با رشد نوزاد و تکامل اندام‌های دستگاه ادراری، مشکل برطرف می‌شود.

ریفلاکس ادراری ثانویه در اثر انسداد مسیر خروج ادرار و یا افزایش فشار درون مثانه به علتی مثل وارد آمدن ضربه که باعث برگشت ادرار به طرف حالب‌ها می‌شود، به وجود می‌آید.

در این بیماری در اثر برگشت ادرار، عفونت ادراری و باکتری‌ها به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند و با تکرار این برگشت،میزان آسیب‌ها افزایش یافته تا حدی که ممکن است کلیه‌ها از کار بیفتند.

کودکانی که مکرر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، زمینه مساعدتری برای ابتلا به ریفلاکس ادراری وجود دارد. عفونت ادراری تا یش از یک سالگی در پسران بیشتر است ( در پسرهای ختنه نشده 10 برابر پسرهای ختنه شده است) اما با فافزایش سن کودک، در دوران مدرسه و بلوغ، عفونت ادراری در دخترها بیشتر دیده می‌شود.

علایم

در کودکان زیر دو سال: تب، بوی تند و بد ادرار، بی حالی و بیقراری، بی اشتهایی و وزن نگرفتن.

در کودکان بالای دو سال: علاوه بر نشانه‌های فوق، درد در ناحیه پهلوها، اسهال و استفراغ، تکرر و سوزش ادرار نیز مشاهده می‌شود.

درمان

در 80 درصد موارد این بیماری با دارو برطرف می‌شود اما باید توجه داشت که دوره درمان طولانی (یک سال و نیم) است و حتما باید دوره درمان کامل شود. در موارد بسیار حاد به کمک جراحی مشکل بیمار برطرف می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : چهار شنبه 9 مهر 1393
کیست تخمدان و درمان آن

کیست تخمدان ساختمان های کیسه مانند پر از مایع در تخمدان هستند. واژه کیست به ساختمانی پر از مایع اطلاق می شود. بنابراین تمام کیست های تخمدان حداقل حاوی مقداری مایع هستند.

چه عواملی سبب ایجاد کیست های تخمدان می شوند ؟

کیست های تخمدان به دلایل متعددی ایجاد می شوند. شایع ترین نوع، ................



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
نوشابه نخورید

وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟

10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

20 دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

بعد از 60 دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر: کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.       



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
:: ادامه مطلب
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : یک شنبه 22 تير 1393
زرد زخم، بیماری عفونی پوستی مسری در کودکان
 
یک متخصص پوست و مو گفت: زرد زخم یکی از بیماری های عفونی سطحی پوستی شایع است كه در كشورهاي در حال توسعه شيوع بيشتري دارد.
دکتر حسن صیرفی متخصص بیماری های پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: عفونت های باکتریال پوست به چهار فرم اصلی طبقه بندی می شوند که شامل عفونت های اولیه، عفونتهای ثانویه پوستی، تظاهرات پوستی ناشی از عفونت های ارگان های دیگر از جمله سپتیسمی ها و ضایعات پوستی واکنشی نسبت به وجود یک کانون عفونی در بدن هستند.

وی با بیان اینکه اکثریت عفونت های اولیه و ثانویه پوست ناشی از میکروب استافیلوکوک طلائی و یا استرپتوکوک گروه A است، افزود : تظاهرات بالینی ناشی از این عفونت ها بر حسب نوع ارگانیسم و محل آناتومیک عفونت و فاکتورهای وابسته به میزبان متفاوت بوده و به صورت عفونت های سطحی پوست و یا ضایعات عفونی عمقی در نسوج نرم بدن هستند.

وی ادامه داد: در کودکان امکان دارد توسعه عفونت پوستی به داخل سیستم های عمومی بدن از جمله خون موجب ایجاد باکتریمی و ضایعات عفونی متاستاتیک در استخوان ها به صورت آندوکادیت در صورت شود .

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی از بیماری های عفونی سطحی پوستی شایع در کودکان، زرد زخم است که به دو صورت تاولی و غیر تاولی وجود دارد اظهار کرد: زرد زخم غیر تاولی شایع تر بوده و بیشتر در کشور های در حال توسعه و نواحی تروپیکال دیده می شود.

صيرفي اظهار کرد: عامل شایع زرد زخم در کشورهای صنعتی غربی استافیلوکوک طلائی و در کشور های در حال توسعه استرپتوکوک است که در هر حال اصولا عفونت استافیلوکوک طلائی شایع ترین نوع باکتری در ایجاد عفونت های سطحی پوست بوده و گاهی همراهی این دو میکروب با یکدیگر موجب ایجاد عفونت های سطحی پوست می شود .



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
:: ادامه مطلب
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : جمعه 13 تير 1393
درمان آب مرواريد و آیات قرآن

يك پزشك مصری موفق شد با الهام از آيات سوره يوسف (ع) داروی درمانآب مرواريد را بسازد.

به گزارش روزنامه يمن‌تايمز، اين دارو كه «داروی قرآن» نام دارد، توسط دكتر عبدالباسط محمد و با استفاده از تركيبات موجود در عرق بدنانسان ساخته شده است.

دكتر عبدالباسط محمد درباره نحوه الهام از آيات قرآن برایساخت اين دارو می‌گويد: «يك روز صبح در حال خواندن سوره يوسف(ع) بودم كه آيات 84 تا 93 اين سوره نظر مرا جلب كرد. حضرت يوسف (ع) كه اكنون عزيز مصر است، در آيه 93 خطاب به برادران خود می‌گويد: «حال اين پيراهن مرا ببريد و بر روی صورت پدرم بياندازيد تا بينا شود((

حضرت يعقوب(ع) در فراق فرزند خود يوسف (ع) بسيار گريه می‌كند وبر اثر اين گريه‌ها چشم‌هايش سفيد شده و بينايی خود را از دست می‌دهد. اما با انداختن پيراهن يوسف (ع) بر روی چشمان پدر، بينايی حضرت يعقوب (ع) بازمی‌گردد.

اين محقق مصری می‌افزايد: «من با خود فكر كردم كه چه چيز در پيراهن يوسف (ع) می‌توانست اثر شفابخش بر چشمان يعقوب(ع) گذارد و سرانجام به اين نتيجه رسيدم كه چيزی جز عرق بدن يوسف (ع) نمی‌تواند عامل بينايی چشمان پدر باشد.

وی در ادامه اظهاركرد: «با مطالعه بر روی تركيبات عرق انسان و آزمايش آن بر روی خرگوش‌ها به نتايج مثبتی دست يافتم. پس از آزمايش داروی خود بر روی 250 بيمار مبتلا به آب مرواريد و احراز 99 درصدی اثربخشی اين دارو، برايم مسجل شد كه اين معجزه‌ای از سوی قرآن بود.

يادآوری می‌شود، قرار است يك شركت داروسازی سوئيسی «داروی قرآن» راكه بدون عوارض جانبی است و 99 درصد موثر بوده و به تاييد موسسات تحقيقاتی اروپا وآمريكا رسيده است، به توليد انبوه برساند.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , دینی ، اعقتادی ، احادیث و ... , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علی احمدی
تاریخ : چهار شنبه 11 تير 1393

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد